16661 Ventura Blvd, Encino, CA 91436

انتقاد عراق از تهران در رابطه با «هجوم غیرقانونی» زائران ایرانی

وزارت کشور عراق از مقام‌های ایرانی به خاطر هجوم زائران ایرانی بدون روادید به یکی از مرزها، درگیری با مرزبان‌های آن کشور و آسیب زدن به موانع مرزی انتقاد کرده است. مقام‌های ایرانی می‌گویند مرز مهران «به دلیل بی‌نظمی‌هایی» مسدود شده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز وزارت کشور عراق، نهم آذر ماه در پی «هجوم» ده‌ها هزار زائر ایرانی به نقطه‌ای مرزی، بدون آنکه روادید داشته باشند، انتقاد کرده است.
در بیانیه‌ای که در این مورد صادر شده آمده است، زائرانی که راهی کربلا هستند، مرزبان‌ها را زخمی کرده و موانع را از بین برده‌اند.
در عین حال گفته شده است که نیروهای امنیتی در مرز دو کشور از استفاده از زور برای جلوگیری از ورود زائران خودداری کرده‌اند.
وزارت کشور عراق می‌گوید «از نظر ما طرف ایرانی مقصر است، چراکه به وظایف و تعهدات خود، عمل نکرده است».
مقام‌های ایرانی پیش از این بارها تاکید کرده بودند که ورود به عراق برای شرکت در مراسم اربعین امام سوم شیعیان، تنها در صورت کسب روادید آن کشور مجاز است.
با این همه به نظر می‌رسد شمار قابل توجهی از زائران بدون توجه به چنین چیزی راهی عراق شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری ایرنا، رئیس ستاد مرکزی مراسم اربعین، خود نیز گفته است کسانی که به سمت مرز مهران رفته‌اند «فاقد ویزا» بودند.
این مقام ایرانی افزوده است «به ناچار از امروز ظهر (نهم آذر ماه)… مسیرها به سمت مهران مسدود و از تردد خودرو به آن سمت جلوگیری شده است.»
حسین ذوالفقاری در نشست فوق‌العاده‌ای که در این رابطه برپا شده، به «نارضایتی مقام‌های عراقی» نیز اشاره کرده ولی می‌گوید فعلا مسئله بستن یک‌طرفه مرز، از سمت عراق، منتفی شده است.
او در عین حال به زائران ایرانی هشدار داده است چنانچه بدون روادید وارد خاک عراق شوند «ایران هیچ گونه معاضدت کنسولی و سیاسی از آنها نخواهد داشت».
یک مقام محلی به خبرگزاری رویترز گفته است شمار ایرانیانی که از مرز «زرباطیه» (سوی دیگر مرز مهران در خاک عراق) به طور غیرقانونی وارد شده‌اند از «نیم میلیون نفر فرا رفته است».
هیچ مقام رسمی تعداد افرادی که بدون روادید وارد خاک عراق شده‌اند را اعلام نکرده است.
انتقاد وزارت کشور عراق از مقام‌های ایرانی و رخدادهای پیش‌آمده، امری کم‌سابقه به شمار می‌رود؛ تهران از دولت مرکزی عراق حمایت می‌کند و گروهی از شبه‌نظامیان شیعه آن کشور نیز از حمایت ایران و نیروهای نظامی ایران برخوردار هستند.