16661 Ventura Blvd, Encino, CA 91436

باب کورکر خواستار رد توافق اتمی ایران از سوی کنگره آمریکا شد

باب کورکر، رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، خواستار رد توافق اتمی با ایران در کنگره شد و گفت که این توافق مانع دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای نخواهد شد.
آقای کورکر که از منتقدان اصلی این توافق در هفته‌های گذشته بوده است، در مقاله‌ای که برای روزنامه آمریکایی «واشینگتن پست» نوشته و روز دوشنبه 26 مرداد چاپ شده است، با اشاره به اینکه دولت اوباما، توافق با ایران را «قابل قبول» می‌داند گفته است: «اکنون وظیفه کنگره است تا تعیین کند آیا این توافق در راستای منافع ملی ما است، آیا ایالات متحده را امن‌تر خواهد کرد و آیا مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خواهد شد. من چنین اعتقادی ندارم».
به گفته رییس کمیته روابط خارجی آمریکا، توافق اتمی «به جای اینکه به غنی سازی در ایران پایان دهد، در طول زمان باعث صنعتی شدن برنامه (اتمی) مهم‌ترین حامی دولتی تروریسم در جهان خواهد شد».
کنگره آمریکا تا روز 17 سپتامبر فرصت دارد تا توافق اتمی شش قدرت جهانی با ایران را مورد بررسی قرار داده و به آن رای مثبت یا منفی دهد. جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان و سنا طی هفته‌های گذشته انتقادهای شدیدی از این توافق کرده و خواستار رد آن شده‌اند.
بسیاری می‌گویند اکنون زمان آن فرا رسیده است که ایالات متحده، ایران را به عقب براند. بهترین راه این است که کنگره این توافق را رد کند، توافقی که باعث خواهد شد ایران ظرف یک دهه آینده با دسترسی به میلیارد‌ها دلار قدرتمند شود، محدودیت‌های فناوری موشکی بالستیک و سلاح‌های متعارف آن لغو می‌شود و با تایید آمریکا، به ایران اجازه داده خواهد شد تا برنامه غنی‌سازی اورانیوم در سطح صنعتی در اختیار داشته باشد که هیچ نیازی به آن ندارد.
به گفته آن‌ها، این توافق باعث سرازیر شدن میلیارد‌ها دلار پول به سوی ایران شده که دست آن را برای کمک به آنچه که گروه‌های تروریستی خوانده‌اند باز می‌گذارد، ضمن اینکه امنیت اسرائیل را به خطر انداخته و در درازمدت ایران را قادر خواهد ساخت تا به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.
این در حالی است که دولت باراک اوباما، توافق یاد شده را «بهترین توافق» در وضعیت فعلی دانسته و تاکید کرده که بدین ترتیب، تمام مسیرهای دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای مسدود خواهد شد.
رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در ادامه مقاله خود با بیان اینکه، توافق یاد شده به استراتژی اصلی آمریکا در خاورمیانه تبدیل خواهد شد، نوشته است: «ما برای کمک به دستاورد‌های‌مان در عراق، سوریه و سایر نقاط به ایران متکی خواهیم شد. این وضعیت باعث توازن‌یابی مجدد در منطقه خواهد شد که دیگران را به این مسیر می‌کشاند تا ریسک بزرگتری را بپذیرند و در نتیجه به بی‌ثباتی بیشتری خواهد انجامید».