16661 Ventura Blvd, Encino, CA 91436

روسیه از کند شدن روند مذاکرات اتمی ایران «به شدت» ابراز نگرانی کرد

سرگئی ريابکوف، معاون وزارت امور خارجه و از مذاکره ‌کنندگان ارشد روسيه در گفت‌وگوی هسته‌ای با ايران، گفته که «کند شدن پيشرفت» اين مذاکرات «بسيار نگران کننده» است.
آقای ريابکوف روز جمعه 22 خرداد به خبرگزاری ريا نووستی روسيه گفته که «روند پيشرفت مذاکرات به تدريج کند می‌شود».
معاون وزارت امور خارجه روسيه اين مسئله را برای مسکو «بسيار نگران کننده» توصيف کرده و دليل اين نگرانی را «فرصت بسيار اندک» باقی‌مانده تا ضرب‌الاجل پايان مذاکرات هسته‌ای دانسته است.
آقای ريابکوف تاکيد کرده است که «ما نياز داريم فورا وارد مرحله نهايی شويم».
اين مذاکره کننده ارشد روسيه در پرونده هسته‌ای ايران، نگرانی خود را در بدو ورود به وين، پايتخت اتريش برای شرکت در تازه‌ترين دور گفت‌وگوهای هسته‌ای ابراز کرده است.
ايران، آمريکا، فرانسه، بريتانيا، آلمان، روسيه و چين، 10 تيرماه سال جاری را به عنوان آخرين مهلت خود برای رسيدن به توافقی جامع و نهايی بر سر چگونگی ادامه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و رفع تحريم‌ها عليه ايران تعيين کرده‌اند.
خبرگزاری روسی ايتارتاس نيز به نقل از يک منبع گزارش داده که در تازه‌ترين دور گفت‌وگوها، مذاکره کنندگان ايرانی و نمايندگان قدرت‌های جهانی به «پيشرفت چندانی» در نگارش متن توافق نهايی دست نيافتند.
اين منبع گفته است: «مذاکرات عملا به وقفه افتاده است و احتمال تمديد ضرب‌الاجل وجود دارد».
حمید بعیدی‌نژاد، از اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران نیز با تایید تلویحی کند شدن مذاکرات در صفحه اینستاگرام خود، از «تمایل جدی» تهران و 5+1 برای «سرعت دادن به پیشرفت» در مذاکرات خبر داد.
حل و فصل ابعاد احتمالی برنامه هسته‌ای ايران، دسترسی بازرسان بين‌المللی به تاسيسات هسته‌ای و غير هسته‌ای جمهوری اسلامی و نحوه رفع تحريم‌ها عليه ايران، موارد اصلی اختلافی بين طرف‌های مذاکرات هستند.