16661 Ventura Blvd, Encino, CA 91436

طرح تلافی‌جویانه مجلس ایران برای گرفتن غرامت از آمریکا

در پی درخواست 226 نماینده کنگره آمریکا از دادگاه عالی این کشور برای پرداخت غرامت به آمریکاییهایی که در سال‌های آغازین انقلاب ایران در سفارت این کشور در تهران به‌گروگان گرفته شدند، 166 نماینده مجلس ایران نیز طرحی را در 11 بند با قید یک فوریت برای دریافت غرامت و خسارت از آمریکا تهیه و تدوین کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس، این طرح با عنوان دریافت غرامت و خسارت از دولت آمریکا امروز دوشنبه 7 دی تهیه شد.
بر اساس این طرح دولت آمریکا از جمله بابت «خسارت‌های جانی و مالی از کودتای 28 مرداد تا پیروزی انقلاب اسلامی»، کشته‌شدگان و مجروحان و معلولان در جنگ ایران و عراق، کشته شدن «صدها تن از حجاج سال 1366 و فاجعه منا در سال جاری» و کودتای نوژه در تابستان 1359 (1980) باید به ایران غرامت و خسارت پرداخت کند.
مجلس ایران این طرح را در ماه‌های آینده مورد بررسی قرار می‌دهد.
تدوین این طرحِ یک فوریتی واکنش مجلس ایران است نسبت به پرداخت غرامت آمریکا به گروگان‌های سه دهه پیش سفارت آمریکا در ایران. این در حالی است که حسین جابر انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز در نشست رسانه‌ای خود گفت در پرداخت غرامت به گروگان‌های آمریکایی، «هیچ بحثی در ارتباط با منافع ایران و اموال ایران مطرح نیست».
دولت آمریکا قرار است به هر یک از 53 نفر کارکنان سفارت این کشور در تهران که در آبان‌ماه سال 1358 (نوامبر 1979)، به گروگان گرفته شدند و 444 روز در اسارت بودند، چهار میلیون و 400 هزار دلار غرامت پرداخت کند. این غرامت از جریمه‌هایی که آمریکا از بانک‌های اروپایی به‌دلیل زیر پا گذاشتن تحریم‌ها علیه ایران، کوبا و سودان دریافت کرده، پرداخت خواهد شد.
سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در این‌باره گفته است به دلیل تعارض این موضوع با بیانیه الجزایر این امکان برای آمریکا فراهم نبود که از طریق اموال ایران این اقدام را انجام دهند و آمریکایی‌ها به روش دیگری موضوع را حل می‌کنند.
به‌گفته حسین جابر انصاری، آمریکا بخشی از جریمه بانک فرانسوی را به این موضوع اختصاص داده‌ است.