16661 Ventura Blvd, Encino, CA 91436

آمریکا: تدابیری ویژه ای اندیشیده ایم که محتوای مذاکرات با ایران محرمانه باقی بماند؛ مطمئنیم که به محل مذاکرات، نفوذی صورت نگرفته است

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد مطمئن است که نفوذی به مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی صورت نگرفته است. به گفته مقامات آمریکایی این کشور تدابیر ویژه‌ای اندیشیده تا محتوای مذاکرات محرمانه باقی بماند.

به گزارش «انتخاب»، در پی انتشار گزارش‌هایی پیرامون یک حمله سایبری عظیم به سیستم‌های کامپیوتری هتل‌های میزبان مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی و احتمال جاسوسی از این گفت‌وگوهای محرمانه، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که مطمئن است هیچ‌گونه رخنه امنیتی به این مذاکرات صورت نگرفته، چرا که تدابیر ویژه‌ای برای مقابله با جاسوسی‌های احتمالی در نظر گرفته شده بود.

به گزارش خبرگزاری آلمان، جف راتکه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران گفت دولت آمریکا از آغاز تحقیقات قضایی از سوی سوئیس و اتریش، دو میزبان مذاکرات، پیرامون کمپین جاسوسی سایبری اسرائیل از محل برگزاری مذاکرات آگاه است و با هر دو کشور «روابط کاری تنگاتنگی» برای بررسی موضوع دارد.

جف راتکه گفته است که آمریکا «در طول زمان برگزاری مذاکرات گام‌های مهمی برداشته تا اطمینان حاصل کند که جزئیات مذاکرات محرمانه باقی می‌ماند و چیزی از پشت درهای بسته گفت‌وگوها به بیرون درز نمی‌کند.»

مذاکرات برای پایان دادن به یک دهه بحران بر سر برنامه بحث‌برانگیز هسته‌ای ایران، در دو سال گذشته عمدتا در هتل‌هایی در ژنو، لوزان، مونترو، زوریخ و وین انجام شده و بر اساس گزارشی که وال‌استریت ژورنال روز چهارشنبه با استناد به بررسی‌های امنیتی کمپانی کسپرسکی منتشر کرده، هکرهایی زبده با بهره‌گیری از بدافزارهایی پیچیده در عملیاتی گسترده برخی از این هتل‌ها را هدف قرار داده‌اند.

بررسی مختصات حمله سایبری کشف‌شده، متخصصان کسپرسکی را به این نتیجه رسانده که دست حمایت یک دولت پرنفوذ در پس کار است. دولت اسرائیل اولین مظنون حمایت از این حملات سایبری است، اما مقامات اسرائیلی اطلاعات منتشرشده در این باره را مخدوش و مضحک خوانده و تلاش برای کسب اطلاعات از این طریق را تکذیب کرده‌اند.

جف راتکه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت: «ادعاهایی که مطرح شده از سوی یک کمپانی خصوصی علیه یک دولت است، بنا بر این ما نمی‌توانیم قاطعانه به محتوای چنین ادعاهایی استناد کنیم.»

دادستانی سوئیس بررسی موضوع را آغاز کرده تا فرد یا نهادی را که این اقدامات را سازمان‌دهی کرده، شناسایی کند. دفتر دادستان کل سوئیس اعلام کرد که برخی از تجهیزات کامپیوتری مشکوک به نقش‌آفرینی در عملیات جاسوسی غیرقانونی برخی سرویس‌ها در سوئیس را کشف و ضبط کرده است.