16661 Ventura Blvd, Encino, CA 91436

نهاوندیان: تحمیل 100 میلیارد دلار هزینه اضافی در نتیجه تحریم‌ها

رئیس دفتر رئیس‌جمهور ایران، «ایجاد فساد و افزایش هزینه‌ها» را از جمله تأثیرات تحریم‌های غرب علیه ایران دانست و خبر داد که در هشت سال گذشته بر اثر تحریم‌ها «100 میلیارد دلار هزینه اضافه مبادلاتی» بر کشور تحمیل شده است.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس شورای اسلامی، محمد نهاوندیان روز سه‌شنبه 24 شهریور در جلسه کمیسیون بررسی «برجام» گفت که اقتصاد ایران به دلیل تحریم‌ها سالانه 15 میلیارد دلار و روزانه 130 میلیون دلار «هزینه مبادلاتی اضافه» پرداخت کرده است.
به گفته آقای نهاوندیان، «با یک حساب سرانگشتی»، واردات اجناس به ایران در دوران تحریم 15 درصد گران‌تر انجام شده است.
وی اضافه کرد: «از آقای زنگنه سؤال کنید چرا که ما مجبور شدیم برای وارد کردن برخی کالاهای حساس سه بار آن را خریداری کنیم چرا که دو بار آن گیر افتاد و این یعنی افزایش هزینه مبادلات».
پیش از این گزارش‌های متعددی درباره افزایش هزینه واردات ایران در دوران تحریم‌ها و همچنین سوءاستفاده‌های مالی در جریان دور زدن تحریم‌های غرب علیه ایران در دولت محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق ایران منتشر شده که از جمله موارد اخیر آن موضوع «مفقود شدن» یک دکل نفتی ۸۷ میلیون دلاری است که بر اساس گزارش‌ها پول آن پرداخت شده اما وارد ایران نشده است.
بابک زنجانی،تاجر ایرانی، که اکنون در زندان به سر می‌برد از جمله افرادی است که به گفته خود در دور زدن تحریم‌های ایران نقش بزرگی داشته‌است.
در همین حال محمدرضا خباز، عضو معاونت پارلمانی ریاست جمهوری ایران، 13خرداد 93، از «مفقود شدن» پول خرید یک میلیون و 600 هزار تن گندم در شرایط تحریم و در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد خبر داده بود.
یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی تهران، نیز پیش از این گفته بود که تحریم‌ها «25 میلیارد دلار را در برهه‌های زمانی مشخصی به جیب سوءاستفاده‌کنندگان وارد کرد».
در همین حال حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، روز 24خرداد گفته بود که به دلیل تحریم‌ها هر جنس خارجی در ایران «حداقل 10 تا 15 درصد» گران‌تر است.
آقای روحانی در این روز همچنین در جمع فرماندهان سپاه در مورد تحریم‌ها گفت که «ما تحریم‌های قدرت‌های بزرگ را ظالمانه می‌دانیم و آنها را نپذیرفته‌ایم اما متأسفانه دیگران و حتی کشورهای دوست ما به این تحریم‌ها عمل کردند».
اقتصاد ایران دیگر گروگان نیست
رئیس دفتر رئیس‌جمهور ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت که پس از توافق اتمی وین و لغو تحریم‌ها، اقتصاد ایران «از گروگان بودن خارج شده است».
به گفته آقای نهاوندیان، به دلیل کاهش فروش نفت ایران در سال‌های گذشته «75میلیون دلار در روز به کشور خسارت وارد شد».
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، نیز 21 دی 93 از کاهش «صد میلیارد دلار» از درآمد نفتی ایران در طول سه سال پیش از آن به دلیل تحریم‌ها خبر داده بود.
ایران قبل از تحریم‌های بین المللی به دلیل فعالیت هسته‌ایش روزانه دو و نیم میلیون بشکه صادرات نفت داشت اما این رقم پس از تحریم‌های غرب نصف شد.