16661 Ventura Blvd, Encino, CA 91436

دولت کانادا بخشی از تحریم‌های ایران را لغو کرد

دولت کانادا اعلام کرده است که در پی اجرای توافق هسته‌ای ایران و تایید سازمان ملل متحد، بخشی از تحریم‌های خود علیه دولت ایران را لغو می‌کند و به دنبال ازسرگیری گفت‌وگو با ایران است.
در این بیانیه گفته شده است که کانادا در “تحریم‌های یک‌جانبه و گسترده خود علیه ایران بازنگری کرده تا اجازه تجدید کنترل‌شده روابط اقتصادی با ایران را بدهد”.
به گفته دولت کانادا این بازنگری شامل برداشته شدن تحریم‌های فراگیر در حوزه‌های خدمات مالی، واردات و صادرات خواهد شد.
دولت کانادا گفته است که علاوه بر رفع تحریم‌های سازمان ملل در تحریم‌های یک‌جانبه خود علیه تحت “قانون تدابیر ویژه اقتصادی” هم بازنگری می‌کند.
دولت سابق کانادا از سرسخت‌ترین منتقدان برنامه هسته‌ای و همین طور وضعیت حقوق بشر در ایران بود و تحریم‌های فراگیر و سخت‌گیرانه‌ای را علیه تهران وضع کرده بود.
کانادا اواخر تابستان سال 1391 خورشیدی سفارت خود را در تهران تعطیل کرد و از دیپلمات‌های ایرانی هم خواست که خاک آن کشور را ترک کنند.
دولت تازه که هم‌زمان با دوره اعلام توافق هسته‌ای ایران و اجرای آن روی کار آمد موضع ملایم‌تری در قبال ایران گرفته است.
دولت کانادا روز جمعه 5 فوریه (16 بهمن) اعلام کرد امیدوار است با مقام‌های ایرانی درباره احتمال ازسر گرفتن روابط دیپلماتیک هم گفت‌وگو کند.
با وجود این دولت کانادا گفته است که همچنان درباره “بلندپروازی‌های هسته‌ای” ایران نگرانی‌های جدی دارد و به محدودیت‌های سختگیرانه خود برای صادرات کالاها، خدمات و فناوری‌هایی که از نظر امنیتی حساس خوانده شده، ادامه خواهد داد.
بنا بر بیانیه دولت کانادا تمام درخواست‌ها برای صدور مجوز صادرات به ایران به صورت مجزا بررسی خواهد شد و درخواست‌ها برای صدور مواردی که در “فهرست کنترل صادرات” آمده، رد خواهد شد.
کانادا می‌گوید لغو بخشی از تحریم‌های ایران فرصت بهتری را برای تجار و بازرگانان این کشور برای رقابت در فضای اقتصادی ایران فراهم خواهد کرد.