16661 Ventura Blvd, Encino, CA 91436

طوفان شن هزار نفر را در سیستان و بلوچستان راهی بیمارستان کرد

معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان از «انتقال» هزار و ۱۶۰ نفر به مراکز درمانی شهرستان‌های زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون به دلیل طوفان شن و گرد و خاک خبر داد.
به گزارش روزنامه دولتی ایران، باقر کرد گفت که از این تعداد ۷۳۲ نفر بیماران تنفسی، ۱۹۰ نفر بیماران قلبی، ۱۴ نفر بیماران حوادث ترافیکی و ۲۲۳ نفر بیماران چشمی بوده‌اند.
بر پایه گزارش روز دوشنبه ۲۵ خرداد، روزنامه ایران، طوفان شن و گرد و خاک در سیستان و بلوچستان که از هفته گذشته آغاز شده و «ادامه دارد»، ۱۹ شهرستان این استان را «تحت تأثیر» قرار داده‌است.
در همین حال به گزارش خبرگزاری ایسنا، روز سه‌شنبه هفته گذشته سرعت طوفان شن در شهرهای شمالی سیستان و بلوچستان به ۱۱۵ کیلومتر بر ساعت رسید و میزان غلظت ذرات معلق در هوا را تا ۳۹۲۴ میکروگرم بر متر مکعب یعنی ۲۵ برابر حد مجاز افزایش داد.
براساس این گزارش، طوفان شن در روزهای گذشته به زاهدان، نصرت‌آباد، خاش و میرجاوه در مرکز استان و شهرستان‌های جنوبی استان نیز سرایت کرده و میزان غلظت ذرات معلق در هوای مرکز استان را تا هشت برابر حد مجاز افزایش داده‌است.
در همین حال سازمان هواشناسی ایران خبر داده بود که این طوفان با نام طوفان گرمسیری «آشوبا» از چهارشنبه ۲۰ خرداد از بندر چابهار به سمت کشور عمان تغییر جهت داده‌است.
با این حال غلامحسن عابدی، رئیس اداره هواشناسی زابل، روز دوشنبه گفت که این طوفان دیروز و امروز با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت در شهرستان‌های شمالی استان «دوباره جان گرفته» است.
وی خبر داد که در ۷ روز گذشته وضعیت هوا در زابل در شرایط «ناسالم یا بحرانی بوده» و وضعیت آلایندگی هوا هم به ترتیب به ۲۲ و ۲۵ برابر حد مجاز افزایش یافته‌است.
در همین حال رسول راشکی، مدیرکل جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان، روز شنبه گفته بود که در ۶۰ روستای شمال استان سیستان و بلوچستان به مدت سه روز در هفته گذشته سرعت وزش باد ۱۲۰ کیلومتر در ساعت بوده‌است.
به گفته آقای راشکی، تیم‌های امدادی هلال‌احمر در ۲۱ روستا به توزیع اقلام ضروری از جمله آب و انواع کنسرو پرداختند و ۲۲۴۰ نفر تا روز شنبه سبد غذایی دریافت کرده‌اند.
به گزارش روزنامه ایران براثر این طوفان، تردد در جاده‌های شمال و مرکز استان سیستان و بلوچستان نیز «به شدت کاهش یافت و برخی راه‌ها نیز مسدود شدند.»
براساس گزارش‌ها طوفان‌های شن در منطقه سیستان از ۱۸ سال پیش شدت زیادی پیدا کرده و مدت زمان فصل طوفان شن در سیستان، یعنی بادهای ۱۲۰ روزه، اکنون به بیش از ۱۵۰ روز رسیده‌است.
به گفته روزنامه ایران، «خشکی تالاب هامون و شن‌های روان موجود در منطقه، به منشأ تولید و هدایت ریزگرد در آسیای غربی تبدیل شده که به گفته کارشناسان، دامنه تأثیرگذاری آن تا خلیج فارس، دریای عمان و کشور پاکستان نیز ادامه دارد.»
معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، روز یکشنبه ۱۳ اردیبهشت، از تشکیل کارگروه مشترک با افغانستان برای نجات تالاب هامون خبر داده بود.
تالاب هامون در استان سیستان و بلوچستان ایران واقع شده و آب رود هیرمند، از استان هلمند افغانستان، به این دریاچه می‌ریزد.
قرارداد حق‌آبه هیرمند، سال ۵۱ خورشیدی بین ایران و افغانستان امضاء شد. اما مسئولان جمهوری اسلامی می‌گویند، از اواخر دهه ۷۰ و افزایش خشکسالی در سیستان و بلوچستان، میزان ورودی آب رودخانه هیرمند به دریاچه هامون کم شده‌است.
.