16661 Ventura Blvd, Encino, CA 91436

کودک خردسال فلسطینی در آتش‌سوزی عمدی ‘یهودیان افراطی’ جان داد

در پی وقوع جنایت در یک روستای فلسطینی که اسرائیل خود آن را به یهودی‌نشین‌های افراطی کرانه باختری نسبت داده، نخست وزیر اسرائیل این قتل را به عنوان جنایتی فجیع و یک «رخداد تروریستی تمام‌عیار» شدیدا محکوم کرد.
او همچنین وعده داد که جنایتکاران را خواهد یافت و به پای میز محاکمه خواهد آورد.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، گفت: «از شنیدن این خبر تکان خورده‌ام» و افزود که «اسرائیل قاطعانه و یکپارچه این جنایت پلید را محکوم می‌کند».
او همچنین افزود: «به نام دولت و مردم اسرائیل به خانواده فلسطینی دوابشه تسلیت می‌گویم.»
همزمان اعلام شد که نیروهای امنیتی و پلیس اسرائیل به جستجوی گسترده در میان آبادی‌نشین‌های رادیکال در اطراف محل جنایت پرداخته‌اند.
یهودی‌های افراطی خانه‌ای از فلسطینیان ساکن روستای «دوما» را در حومه جنوبی شهر نابلس در اولین ساعات بامدادی روز جمعه، نهم مرداد، به آتش کشیدند.
رسانه‌های اسرائیلی به نقل از شاهدان عینی گفتند که نزدیک به ساعت چهار بامداد چند یهودی‌نشین را دیده‌اند که به سوی خانه فلسطینی‌های این روستا بطری آتش‌زا پرتاب می‌کردند.
دراثر این حمله، «علی سعد دوابشه»، نوزاد یک‌ساله یک خانواده، در آتش سوخت و جان داد و بقیه اعضای خانواده «دوابشه» به بیمارستان‌های دو شهر اسرائیلی انتقال یافتند.
حال والدین و یک طفل دیگر از خانواده «دوابشه» وخیم اعلام شد؛ یک کودک دیگر از بستگان آنها که شب را در منزل «دوابشه» خوابیده بود، تنها بر اثر استنشاق دود آسیب دیده است.
روی دیوار این خانه و شماری دیگر از اماکن این روستا به عبری نوشته شده است: «بهای انتقام».
«بهای انتقام» عبارتی است که یهودی‌های افراطی در حملات و کشتارهای مشابه از خود برجا گذاشته‌اند.
هر زمان که دولت اسرائیل خواسته است یهودی‌نشین‌های افراطی را به ترک خانه‌های غیرمجاز برپا شده در سرزمین‌های فلسطینی وادار کند، ساکنان این شهرک‌ها اقدامات موسوم به «بهای انتقام» را تکرار می‌کنند.
در روزهای گذشته دولت اسرائیل در صدد وادار کردن یهودی‌نشین‌های رادیکال به ترک دو ساختمان در مناطق فلسطینی برای ویران کردن آن بوده است.
یهودی‌نشین‌ها چند روز در برابر این قصد دولت اسرائیل به سختی مقاومت کرده و به حکم دیوان عدالت اسرائیل نیز بی‌اعتنایی می‌کردند، اما هنوز سرنوشت این ساختمان ها روشن نشده است.
این در حالی است که دولت اسرائیل برای راضی کردن یهودی‌نشین‌ها مجوزهایی برای ساخت و ساز بیشتر به آنها داده بود.
«انتقام مخصوص و دردناکی از اسرائیل گرفته خواهد شد»
در همین حال سوزاندن خانواده فلسطینی و قتل نوزاد شیرخواره افکار عمومی فلسطینی ها و رهبران آنها را تکان داده است.
رهبران تشکیلات خودگردان فلسطینی و سازمان آزادیبخش فلسطین اعلام کردند که این جنایات ادامه رفتارهای دولتی است که یهودی‌نشین‌ها را این گونه گستاخ کرده است.
به گزارش رسانه‌های فلسطینی، صائب عریقات گفت دولتی که پی در پی مجوز ساخت و ساز به یهودی‌ها می دهد، در این جنایات شریک است.
اشاره آقای عریقات به مجوزهای جدید برای ساخت صدها خانه دیگر جهت یهودی‌نشین‌ها در روزهای گذشته است.
نبیل ابورودینه، سخنگوی مطبوعاتی رهبری تشکیلات فلسطینی، نیز تاکید کرد پرونده این جنایت خیلی زود به دیوان بین المللی لاهه تسلیم خواهد شد.
رهبران حماس نیز وعده دادند که انتقام بسیار سخت و «مخصوصی» در نزدیک ترین زمان مناسب از اسرائیل گرفته خواهد شد.
حماس همچنین فلسطینی ها را به تظاهرات گسترده و سراسری در روز جمعه در کرانه باختری و غزه فرا خواند.
آماده‌باش گسترده در اسرائیل از بیم واکنش فلسطینی‌ها
رسانه‌های اسرائیل به نقل از مقامات این کشور ارزیابی می‌کنند که این قتل هولناک عقوبت بسیار سختی در هفته ها و ماههای آینده برای این کشور داشته باشد و حتی آتش یک انتفاضه جدید را روشن کند.
به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نیروهای پلیس و امنیتی به حالت آماده‌باش درآمده و ارتش اسرائیل بامداد جمعه یک نشست اضطراری برگزار کرد.
به گزارش جروزالم پست، بنیامین نتانیاهو نیز پیش از ظهر جمعه با فرماندهان ارتش و پلیس نشست فوق‌العاده تشکیل داد.
بیم از واکنش سخت فلسطینی‌ها در پی مراسم تشییع جنازه نوزاد فلسطینی تشدید شده و نیروهای امنیتی اسرائیلی زیادی ظهر جمعه در اطراف نابلس گرد آمده‌اند.
ژنرال موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، نیز در مورد جنایت بامداد جمعه در روستای «دوما» گفته است، حمله به خانواده فلسطینی «تعرض تروریستی» و محکوم است.
آقای یعلون گفت: «این جنایت زندگی ما را در کنار فلسطینی ها به تهدید جدی می‌کشاند.»
پلیس اسرائیل ساعاتی پس از این رخداد ورود نمازگزاران فلسطینی به مسجدالاقصی را از بیم تظاهرات خشونت‌بار آنها محدود کرد.
الاقصی در روزهای گذشته نیز دوباره ناآرام بوده، زیرا شماری از یهودیان افراطی از جمله اوری آریئل، وزیر راست‌گرای دولت نتانیاهو، به بهانه نیایش در روز مذهبی یهودی «تیشعا به آو» وارد محوطه الاقصی شدند.